e-oyun: Büyüyen Bir Bilişim Alanı

UFKUN ÖTESİNDE

Nezih Kuleyin

 

Sektörümüz içinde kabul etmemiz gereken yeni  bir alan, sektörün diğer kesimlerine göre çok daha büyük bir hızla ilerlemekte ve büyümektedir.Özünde yazılım üretimi olan elektronik oyunlar sektörü hem geçen yıl hem de bu yıl tahminleri alt üst ederek yaklaşık % 25 oranında büyümüştür.

Bu yeni sektörün iç dinamiklerini doğru analiz edersek hem bilişim sektörüne hem de ülkemize çok yararı olan sonuçlar çıkartabileceğimize inanmaktayım.

İsterseniz önce dünyadaki ve Türkiye’deki rakamlara bir göz atalım. Dünya elektronik oyun pazarı yaklaşık olarak 120 milyar dolar civarında tahmin edilmektedir. Tabii ki Amerika Birleşik Devletlerinin sadece Suudi Arabistan’a 300 Milyar dolardan fazla silah sattığını düşünürsek bu rakam bize küçük gelebilir ama bir başka kıyaslama yaparsak bu rakam yaklaşık olarak bizim dış satım rakamımıza yakın bir rakam olması nedeniyle de küçümsenemeyecek kadar büyük bir rakamdır.

İşte bu pazardan ülkemizin oyun sektörü geçen yıl 400 milyon USD bu yıl ise 500 Milyon USD tutarında bir rakamı gelir olarak hanesine yazmayı başarmıştır. Türkiye’nin yazılım sektörünün yaklaşık bin firma ile 1 milyar USD dolaylarında bir ciro yaptığını düşünürseniz o zaman en fazla 50 firma ile yapılan bu cironun ne kadar önemli olduğunu tahmin edebilirsiniz. Ayrıca bu rakamın sadece %2 sinin iç pazardan elde edilen bir gelir olduğunu kalan kısmının ise tamamen dış satım olarak ülkemize giren bir kaynak olduğunu düşünürseniz işin ne kadar önemli olduğu ortaya çıkar.

Oyun sektörü bugün ülkemiz için stratejik önem sahip bir sektördür ve bu sektörün önemi gerçekten yıllar önce büyük bir öngörü ile fark edilmiştir.

ODTÜ aldığı bir kararla ATOM adını verdiği oyuna özgü kuluçka merkezini kurmuş ve bu merkez yıllarca oyun endüstrisi için şirket ve eleman yetiştirmede önemli bir yükü omuzlamıştır. Merkezden milyon dolar bazında ihracat yapan şirketler çıkmış ve çıkmaya devam etmektedir.

Hacettepe Üniversitesi iki yüz elli den fazla yüksek lisans öğrencisi ile Avrupa’nın önemli yüksek lisans eğitimi veren bir Üniversitesi olmayı başarmıştır.

Bir şansımız daha vardır o da Ankara Kalkınma Ajansı’nın bir Oyun Strateji Dokümanı üretmiş olması ve elektronik oyun üretimi için Ankara’yı ayrıcalıklı kılma çabasına girmiş olmasıdır. Kalkınma Bakanlığı ve Ekonomi Bakanlığı da bu konunun öneminin farkındadır. Yapılan çalışmalara en üst düzeyde destek olunmaya çalışılmaktadır.

Benim burada seslenmek istediğim Bilişim Sektörü ’dür. Sektörün önemli firmalarında farkındalık yeterli düzeyde değildir. Oyun üretimi yüksek düzeyde yürütülen teknolojik bir çalışmadır. Oyun üreticileri VR den yapay zekaya kadar çok üst düzey teknikler kullanmaktadırlar.

Sektör elektronik oyun üretimine daha fazla önem vermesi durumunda sadece ürün değil aynı zamanda nitelikli iş gücü de kazanacaktır. Konunun böyle ele alınmasını sektörün gelişimine de büyük katkı vereceğine inanmaktayım.

Önceki Yazı Trump teknoloji CEO'larıyla bir araya geldi
Sonraki Yazı Yasadışı bahis hesaplarına el konulacak

Benzer Yazılar

Nezih Kuleyin - Ufkun Ötesi
Nezih Kuleyin - Ufkun Ötesi 0 Comments
Sektörün Duayenleri

Bir Türk Dili Devrimcisini Kaybettik

Türkçe’nin kuramsal gelişimine değerli katkılar ile alanında çeşitli yapıtlar veren Emin Özdemir, Bilişim Derneği’nin Türkçe Bilişim Terimleri geliştirme çalışmalarına katkıyı da esirgememiştir.